Het aantal klachten over pensioenuitvoerders (pensioenfondsen en verzekeraars) blijft dalen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Ombudsman Pensioenen. In 2014 dienden 501 mensen een klacht in bij de Ombudsman. Ter vergelijking: in 2011 behandelde de Ombudsman nog 636 klachten.
Miljoenen mutaties
"Het aantal voorgelegde zaken is gering als bedacht wordt dat er jaarlijks miljoenen pensioenmutaties worden doorgevoerd”, schrijft de Ombudsman. Toch ziet hij ruimte voor verbetering. Zo heeft een pensioenuitvoerder soms na jaren nog de mogelijkheid om een fout te herstellen, terwijl een klager dit recht vaak niet of maar een korte periode heeft. Ook deelnemers en gepensioneerden zouden de mogelijkheid moeten krijgen een door hen gemaakte fout binnen een redelijke termijn te herstellen, vindt de Ombudsman.
Wat doet de Ombudsman Pensioenen?
De Ombudsman Pensioenen is een onafhankelijke instantie die geschillen over de uitvoering van de pensioenregelingen behandelt. Deelnemers kunnen een beroep doen op de Ombudsman als ze de klachtenregeling van hun pensioenfonds of hun verzekeraar hebben doorlopen en niet tevreden zijn met het antwoord.
Hebt u een klacht?
Ook wij hebben een klachtenregeling. Wij voeren de pensioenregeling met de grootst mogelijke zorg uit. Bent u toch niet tevreden over de manier waarop dit gebeurt of de manier waarop u bent geïnformeerd? Neem dan contact met ons op. Onze medewerkers helpen u graag. Zij kunnen u ook vertellen hoe u een klacht indient.
Meer informatie
Het jaarverslag en andere informatie over de Ombudsman Pensioenen vindt u op de website van de Ombudsman Pensioenen.