Nieuws

De nieuwe Ombudsman Pensioenen mag meer

Henriëtte de Lange is vanaf 1 januari 2019 de nieuwe Ombudsman Pensioenen. Op die datum is ook een nieuw reglement ingegaan. Daardoor heeft zij meer bevoegdheden dan haar voorganger en heeft het instituut een sterkere positie binnen de pensioensector.

Wat doet de Ombudsman Pensioenen?

De Ombudsman Pensioenen is onafhankelijk en bemiddelt in klachten en geschillen over de uitvoering van een pensioenreglement. Iedereen die een pensioen opbouwt bij een pensioenfonds kan naar de Ombudsman Pensioenen stappen als hij een klacht heeft over de pensioenregeling én er met het fonds zelf niet uitkomt.

Wat verandert er per 1 januari 2019?

De twee belangrijkste wijzigingen zijn:

1. Zelfstandig onderzoek
De Ombudsman Pensioenen kan nu zelfstandig onderzoek doen in de pensioensector. Bijvoorbeeld als er steeds dezelfde pensioenklachten binnenkomen van deelnemers of als deze klachten over steeds hetzelfde pensioenfonds gaan.

2. Bemiddeling
De rol van de Ombudsman Pensioenen als bemiddelaar bij klachten wordt versterkt. Zo kan de naam van het betrokken pensioenfonds worden gepubliceerd.

Meer weten?

Hebt u een klacht? Ga naar klachtenregeling voor meer informatie. Of neem contact op met de organisatie om te kijken of u er samen uitkomt. Kijk op de website van de Ombudsman Pensioenen als u daar meer over wilt weten.